Oh, the dance we dance.

Jag har inget särskilt att skriva idag. Det vara bara så att jag ville ha med den där rubriken. Herr Ph har blivit en riktig rubrikochcitatsinspirationskälla, I must say.

Nu ska jag pallra iväg och peta ordentligt på mitt Math Project tills det blir klart. En annan önskad variant av resultat vore att IBO löses upp i tomma intet. Kunde jag bara åstadkomma detta skulle jag förmodligen bli avgudad av en skara idioter, som mig själv till exempel.

Imorgon blir det frukt och mandel, vagn 51, lite skak, lite dunk, lite feber, lite massa såna saker som följer samman med tågresor.


Sverige ska räkna sina kameler

A sudden urge emerged, within me, att skriva ett inlägg. Dock är jag lite hit och dit och hejsan just nu så något vettigt lär inte bli sagt. Därför skiter jag i det. Tänkte ändå att jag kunde notify you on the matter, liksomtypbaehm.

Något trevligt känner jag dock att jag borde adressera (kan man säga så på svenska?). Vi kan ta exemplet att jag idag konstruerade en egen variant av ett ord jag inte hittade någon synonym för. Detta gjorde jag alltså på mitt svenskaprov. Jag brukade ordet "övrigare".

När jag säger att detta är trevligt, är jag självklart delvis ironisk.

"Åh, det är så pinsamt, jag spelar munspel"

Alltså, vi kan ju än en gång konstatera att jag är inte direkt någon familjemedlem att hänga i julgranen. Jag glömde bort min lillebror 2:s födelsedag idag. Hade verkligen ingen aning om att det var på gång. Han tog nog inte så stor skada utav det ändå, vilket är rätt skönt, men han dissade mig totalt i telefonen. Han är rätt rolig, killen.

"Äter man tårta blir man glad. Och stark och stor. Då kan man spela hockey med pojkarna."
Man barra måste älska det.

Thomas är inte så tokig han heller. Världens mest vältaliga, sociala, femårige herre. Jag nästintill dör av skratt när jag pratar med honom, han låter som en liten göteborgsk farbror. Ännu gladare blir jag när han visar så tydligt att han vill att jag ska komma och hälsa på. Bara för det tänker jag åka ner dit nästa torsdag. Bara för lillskitens skull =)

Ja, vidare så drog jag och SaraLi ut på Scharinska igår. Lyckat som bara den. Det var så länge sen jag fick dansa så länge och så mycket. Vilken glädje. Således (muehehe) är jag jävligt nöjd. Förhållandevis trevliga människor träffade vi på också, ehrm.

forts. följer, typ, kanske...

honky ass cracker

Gällande rubriken; allt är Philips fel.

Idag har jag varit duktigare än duktigast. Jag har storstädat hela mitt place och försökt få lite färg på saker och ting. Det här med färgsättning gick inte framåt, om man så säger, men det betyder inte att jag har varit mindre duktig för det.

Sen är det en massa mera saker jag vill säga, men det är också mat. Och det måste tydligen prioriteras.


Den runda ringen

Gårkvällen var helmysig. Min plan var att svulla ordentligt, men efter en halv pizza så fick jag lägga ner, det gick helt enkelt inte. Lite skämmigt på sätt och vis. Menmen, det var hur kul som helst att träffa Sara och Fia igen. Sara är tjock och Fia är snorig och jag gillar dom. Jättemycket. De kommer alltid ha en speciell plats i hjärtat.

Ikväll så blir det en till girlie-nightie, med SaraLi denna gång. Jag ska klippa henne lite och sen så drar vi ut förmodligen. Ska bli helnice, vi dissar shape-up. Tror jag. Vi får se vart det bär helt enkelt. Jag har fått order om att dyka upp på Plaza och hon har fått order om att visa sitt vackra nylle på Droskan.

En grej bara, att äta banan och dricka apelsinjuice är inte det absolut godaste man kan tänka sig. Det går an, men det är inte det bästa. Men, om du vill känna dig nyttig, så rekommenderar jag det. Jag känner mig som en friskus. Jättetöntigt.


förutom rösterna innan jag ska gå och lägga mig då

"The greatest gift we are given is suffering, because once you get through it,
you will be able to experience no suffering"

Ja, historieproven var ju nöjsamma.

Idag är jag glad. Jag ska prata med min hyresvärd, jag ska äta middag med mina "systrar", jag har bäddat min säng, jag somnade om och vaknade, i omgångar, till Ted Gärdestad imorse. En del aspekter i livet är inte så illa däran och det känns ju friskt.

Jag är lång. Jag är väldigt lång. Jag känner mig gigantisk. Som om jag vore längst i hela världen. Jag gillar det inte riktigt. Självklart är jag medveten om, och blir konstant påmind om, det faktum att min höjd över havet inte är märkvärt märkvärd. Så att säga. Men ändå, det är bara så groteskt, på något sätt. Ja, nu vet ni det. Onödig information, I know, men jag var bara tvungen att delge.







Ett enda stort äsch

Jag är lite som en sinuskurva just nu. Jag är sanslöst glad ena stunden för att i nästa bara vilja gå och lägga mig. Idag led jag av "upp som en sol, ner som en pannkaka"-syndromet. Helskön start på morgonen med att snooza i evighet till Sophie Zelmani, känna sig sådär lagomt snygg och få skjuts till skolan. Under matteprovet satt jag mest och skrattade lite tyst för mig själv åt mina patetiska försök att minnas hur miniräknaren fungerar och främst av allt fann jag mina uträkningar, svar och forumleringar märkligt lustiga. Har aldrig varit så glad över ett så misslyckat prov. Likadant kände jag gällande de två tidigare engelskaskrivningarna och dessutom dagens andra matteprov. Snacka om att ta livet med en klackspark...

Glädjen låg på topp ändå fram tills det visade sig att det bara finns en plats kvar på tåget till Göteborg, vilket inte är av fördel för mig och Christina. Helt plötsligt låg mitt inre utsmetat över golvet i Sveriges, just då, mest stinkande datasal. Mest deppigt är nog ändå att det är historiaprov imorgon. Efter alla turer med Kristina lär hon hata mig på riktigt efter imorgon.

Ja, och på vägen hem kände jag mindre manlig och vägrade gå mot rött. Fastän alla andra gjorde det. Det var en halverst obekväm tvångstanke, av en förhållandevis pinsam natur.

Jag skulle vilja skryta lite, men det känns fel. Dagens sorger och förbannelser har nog sargat min stolthet litegrann ändå. Men nej, för faringen, jag kör på ändå. Jag är jävligt bra. Så bra att jag köpte en ny skinnjacka i helgen för det var jag värd. Jag har slitit som ett djur den senaste veckan och jag är så duktig och alla andra är så duktiga och jag är så bra och ni är så bra och alla är så bra som kämpar och står i.

Jag känner litegrann för en lista. Punktform är önskad form just nu. Dock lider jag brist på inspiration för käcka små listor, men jag kan ge det en chans. Det får bli en sakerattseframemotlista. Eller nåt liknande.
 
 > Imorgon ska jag mysa med mina "storasystrar" som jag inte träffat ordentligt på evigheters evighet.
 > Studenten kommer snart och jag har börjat planera för sömnad av främst studentklänning och   eventuellt balklänning. Vi får se vart det bär, helt enkelt.
 > Jag ser framemot att livet ska börja, kanske blir det rent av roligt.
 > Jag ser eventuellt framemot Shape-up på lördag. Är lite kluven där än så länge.
 > Nästa dusch. Vaaaarmt.
 > Nästa vända på biblioteket. Jag kände mig väldigt kulturell när jag var där igår.
 > Att besöka optikern och få veta hur skadad jag är ska bli roligt. Glasögon ska bli kul.
 > Jag ser med förtjusning framemot den dag då min kära brödrost anammar det här med underkastelse. Elektriska apparater har inga mänskliga rättigheter och därför är det okej för mig att uttrycka denna längtan.
 > Att finna lycka
 > Särskilt mycket väntar jag på den stund när jag kommer hitta något vettigt att skriva.

Nu tog det slut på roligheterna. Jag återkommer när jag har något förträffligt och bedårande att delge. Kanhända att det tar ett litet tag, men jag i och med att jag har lovat detta så kommer jag förmodligen börja leta efter förträffliga och bedårande detaljer i livet de närmsta dagarna. Sweet.


Fridag.

Jämarns, vilken dag det har varit. Började med knepiga morgondrömmar som resulterade i en lite försovning. Därefter blev det stresspackning, sophantering och skolskjuts. Väl på skolan snurrade jag runt in search of matematiken. Matematiken was nowhere to be found och följaktligen ställde jag mig och tittade på skolsköterskans dörr en liten stund. När detta inte gav utdelning knallade jag iväg till Science Fair. Detta var en trevlig tillställning, mest för att:

1. Jag fick skvallra med mina vänner  vilket alltid är behövligt.
2. Jag fick trasha alla andras postrar öppet, eftersom vi befann oss i en tävlingssituation.
3. Jag fick sitta ner, helt oaktiv, en hel timme, utan att känna press (det var ju lektionstid).
Allra mest var det trevligt för att:
1. Min grupp vann.

Hursomhaver, efter science fair skulle lunchmåltiden inmundigas. Jag kände ingen vidare hunger, men liks förbaskat slevade jag på 30 kilogram ris på tallriken. När detta var avklarat var det dags för hål. Den fria tiden spenderades till musiklyssning kombinerat med pluggeripluggera. Efter slitet anlände Fru svensklärarinna och en okonventionell, men ändå så traditionell, fredagslektion avverkades. Fruktansvärda redovisningar och hejdlöst fnitter. Här avslutades skoldagen och sistaminutencorrections gjordes på diverse dokument innan jag och Christina lämnade the premises för att ila iväg mot NUS.

Vid det här laget var klockan 15.20 och framför oss låg nu en bussresa (som förövrigt också bringade med sig konstiga drömmar), uppdelad i två etapper, heading towards den strålande staden Sollefteå. Väl framme blev det vandring uppför branta backer, ett möte med en Holger, vegmiddag (Hör och häpna; jag åt majs!) med Christinas fader och sedan ännu mera pluggeripluggera. Uppsatserna jag filade på och  kivades med skulle vara inlämnade just denna gångna fredagen och jag lyckades nästan. 00:05 skickades historian in, och 2 minuter därpå var även Business'n iväghedd. Man kan säga som så att jag snubblade på mållinjen.

Nu är dagen och kvällen slut på. Jag vill ha sömn och jag vill ha det nu. Christina provar lagom stora skor, antika skor och för små skor. Dagen kunde väl ändå inte få ett bättre slut än så? Det har varit omvälvande, minst sagt.

Fy Farao, vilket superdetaljerat, men ack så ytligt, inlägg. Jag ska fundera vidare på nästa... ge mig en kopp och en penna och lite bakgrundsprat så ska jag nog hitta på något. 'Til then; g'night.


Yeayness.

Sjukt läskigt var det idag. Min eyesight failade mig och jag satt halva businesslektionen och utförde egenhändigt komponerade syntest på mig själv. Det var riktigt obehagligt, jag trodde jag var döende. Halva ansikten försvann när jag tittade på hela ansikten och allt blev grumligt i höger öga. Det är god tid att söka upp en optiker, jag har skjutit upp det ett halvår för länge.

Från det ena till det andra; jag har blivit elak. Det hela började efter jullovet när klassens alla medlemmar helt plötsligt insåg deras levnadssituation och förlorade sin trevlighetsförmåga. Som den tidsoptimist jag är, kämpade jag emot i flera veckors tid och höll mig snäll. Jag var nog den enda som var trevlig mot andra. However, de senaste dagarna föll jag för trycket och och hängde med resten (man vill ju inte vara utanför...). Just nu är vi nog alla små tickande bomber.

Min elakhet har tagit skepnaden av en ytterst bitter människa. Själv så tror jag endast att jag låtsas vara bitter, samtidigt som jag låtsas att jag inte är bitter. Därav vet jag inte ehuru jag äro bitter eller ej. Yang säger att jag är bitter, men jag litar inte helt och fullt på honom då han, just nu, vandrar omkring på rosa moln och därmed inte ser klart. Denna beteendeförändring är speciellt märkbart i hans nyanammade approach till mocksen. In fact; Yang är den första att lämna elakheten bakom sig (Lite för tidigt, if you ask me. Men, oroa er inte, den kommer mest troligtvis tillbaka lagom till Finals.).

Övriga uppdateringar:
 - Min häl is the place to be, fråga skoskavet får ni höra.
 - Skolan är inte riktigt the place to be, men liks förbannat the place where you are.
 - Fru svensklärarinna är inte en talare, hon är en läsainnantillare. Ändå finns det a place for her i våra hjärtan.
 - Om du vill motbevisa Gandalf så (varning, varning); do not become the Balrog. The Balrog föll ner i djupet and got slayed.
 - Grahamsgrynsgröt är den godaste gröten med den grymmaste alitterationen ett grötnamn kan ha.

Ja, borde det kanske tilläggas att tre beskaffenheter jag besitter har uppdagats? Ja, det borde det. Jag är väldigt bra på detta:
1. Älta
2. Analysera
3. Observera (alternativt iaktta)

Ni kanske ser det som en väldigt negativ självsyn att kalla mig själv för duktig ältare, men tvärtom ser jag det som en rätt bra grej. Om jag ältar så bearbetar jag, och om man bearbetar saker med ens så stör dem en inte senare. Inte i lika stor utsträckning i varje fall. Dessutom är det här med "data processing" bra när man ska skriva labbrapporter... Jag vet hur fel det låter, jag är bara lite långsäkt ibland.

I och med denna nyuppkomna förvirring känns det som att något borde fastställas. Därmed önskar jag meddela att jag imorgon lämnar staden för en lyxweekend i Sollefteå där muppfilmstittning och prinskorvsstekning kommer ta plats. Jag är fullt medveten om att detta lät vaguely dirty, men så är inte fallet. Det som händer är helt enkelt att jag och Christina ska isolera oss från omvärlden en liten stund och ägna tiden åt att sakta men säkert lessna på varandra och förlora vårt förstånd. 
          Underbart. Helt underbart. 

That's it folks.



Värme i vardagen.

Idag kom min lärare Gunilla fram till mig och undrade vars jag var förra lektionen. Det enda svar jag kunde komma med var, ungefär bokstavligen; uähjeiskjanduieojaklncoooöääääääääääeehm. Till detta grimaserade jag och säckade ihop så att hon verkligen skulle förstå mitt budskap. Hennes svar på det hela var att lägga armen om mig och fråga "what can I do to help you?". Just då kändes det så fruktansvärt bra. Och tryggt. Tänk om man kunde känna sådant stöd hela tiden, över allt.

(Det rycker i hårbottnen just nu, ifall ni önskar veta.)


En rubrik.

Känner ingen större sorg över att jag dissade WWW. Statement of the day.

Helgen har varit riktigt skön. Frågan är nu om jag denna gång kommer återvända till Schmäck lite fortare? Det var sjutusans mysigt där och jag är nådigt sugen på Schmäck-smörgås. Min och Christinas tradition håller på att faila oss (alternativt är det vi som failar den) så vi kanske borde klippa av bandet direkt och hoppa på en ny tradition? Eller kanske bara hoppa på ännu en? Tål att tänkas på.

Från en sak till en annan: igår kväll gick jag på preem för att införskaffa lite aspartam, misslyckades fatalt med huvudräkningen, låtsades acceptera mitt snedsteg, skrattade tillsammans med mannen i kassan, gick hem, grät inombords. Såhär i efterhand känns det dock inte som en total katastrof. Bara nästan.

Har insett att jag måste börja använda örhängen igen, annars kommer det hela sluta i fördärvet. Apropå ingenting.

Och apropå ingenting igen, jag saknar Vilhelmina. Eller nej. Just nu saknar jag André och Joel enormt mycket. Guldgossar. De har förmodligen ingen aning om hur mycket jag saknar dem, tycker om dem, uppskattar dem. Eller hur mycket de betyder för mig. Säkerligen förstår de inte varför heller =) Men så är det. Dock är det här med kontakt vansinnigt bristfälligt... men det gör inte så mycket. Egentligen. På sätt och vis önskar jag bara att de ska komma och rädda mig från min egen tjejighet, ge mig lite perspektiv och typ, krama mig. Det skulle göra mig så glad.

Ännu en sak, bara sådär hux flux: Pappa har skickat massa musik från då han var "20 år gammal, snygg och hade koll på saker". Sen fäller han kommentaren "nu för tiden är jag bara snygg". Mhm. Jag kunde av moraliska skäl inte plocka ner honom på jorden igen. Han får tro vad han vill.

Det känns som att varje stycke hittills är taget ur tomma intet. Det måste bero på att jag sparar länkandet till alla formella, jävla, uppsatser. Och, ja, de saker som står här är inte så lätt att få in smidigt i flytande text. Fast jag försökte åtminstone. Litegrann. Ärs. No more excuses. 

Nu blir det att hårdplugga... i.e tänka på allt jag ska ha gjort innan fredag.  

I äkta Philip-Johanna-konversationsavslutning: tata.


Shame, shame, shame.



Jag glömde bort min pappas födelsedag igår. För ungefär femte året i rad.
Nu får jag skämmas, igen.

Men, ärs pärs, säger jag ändå. Det finns ungefär tusen andra saker jag skulle kunna skämmas tusen gånger mer för. Som, till exempel, att jag glömde bort min lillebrors födelsedag.

Fasiken, vad för sorts familjemedlem är jag egentligen?!

Men, ärs pärs. Igen. Lämna ditt föreflutna bakom dig. No worries. Jäää.

Punktform är bra form.

Jag vaknade 09.32 imorse och var jättepigg. Nästa gång jag kollade på klockan var den 13.34.

Hur sorgligt är inte det? Jag förlorade fyra timmar, bara sådär, utan att jag ens var medveten om att jag hade somnat om. Nåväl..

En liten uppdatering sen gårdagen:
- Pizzan brände jag sönder och samman.
- Träningsvärken i vänster vad har förstärkts och min gångstil är numera alarmingly lik farmors (jag har också upptäckt att jag har farmors tummar).
- Min dusch och jag har alltid levt i ett sunt förhållande. Allt detta vändes upp och ner igår när skoskavet äntrade vårt samliv. Jag lever nu i ett triangeldrama; många upprörda känslor.
- Tea och Linnéa gjorde kvällen med att de bjöd på tre akter.
- Tea och jag idkade deep-talk och vi fick båda lite perspektiv på saker, tror jag.

Nu är det stan som gäller och jag ser fram emot den kommande, förmodligen väldigt segdragna, what-to-do-diskussionen gällande dagens matintag samt resten av livet. I like these days.

An additional comment.

Jag måste bara få tillägga en sak, ty jag kan inte låtsas att ALLT är en dans på rosor; igår var det lök på pizzan, idag är det fortfarande lök på pizzan. Jag vill inte ha lök på min pizza. Helvete.

Så, då var det avklarat. 

Tihi.

Jag känner för att skriva någonting glatt. Jag är glad idag... det mesta är rätt roligt nu för tiden.
För att förtydliga kan jag göra en liten lista:

1. Ehm, jag vet inte riktigt var jag ska börja. Men ok, jag gick till skolan imorse och precis när jag kom fram fick jag skavsår. Är det inte toppen? Då hade jag ju liks gått färdigt, så då var det ju bara att ta av sig skorna. How's that for positive thinking? Yeah.

2. Christina är på kasst humör, vilket betyder att mitt humör åtminstone är lite bättre än någon annans. Detta medför såklart att jag känenr mig på topp. Coolt.

3. Jag känner en begynnande kärlek gentemot svt. Mycket, mycket fint.

4. Jag gillar människor i allmänhet. Alla är bara så bra, snälla, fina, duktiga. Jag blir alldeles varm när jag tänker på mina vänner och bekantskaper.

5. Mitt duschrum is the place to be. Golvvärme.

6. Jag har skapat ett eget diskettsystem. Det må vara så att det inte funkar, men jag har iallafall försökt.

7. Jag hatar labbrapporter. Okej, det är inte positivt, men jo, det är det - jag får utlopp för mina aggressioner. 

8. Mitt projekt att hitta min musiksmak går rätt bra. Det är roligt och viktigt. Jag hatar att få frågan "vad gillar du för musik?"  och inte kunna svara ordentligt. Jag ska nu bestämma vad jag gillar och inte gillar. Dessutom ska jag skaffa några stabila favoriter. Jag kan uppdatera senare när jag vet vilka dessa är. Tracy Chapman är dock på god väg till denna prestigefyllda plats.

9. Jag har börjat prata med mig själv när jag är ensam. Detta framkallar väldigt mycket skratt; särskilt när kommer på vad det är jag gör. Jag har nu en väldans massa internskämt med mig själv, och det är icket att förakta! Den lilla skumma delen i detta beteende är att jag också pratar med människor som inte finns närvarande för tillfället och ibland för vi väldigt intressanta diskussioner. I like.

10. Jag drömmer jättekonstiga drömmar, som jag ibland också överför till mina vänner. Rätt kul när man tänker efter.

11. Jag säger väldigt ofta saker som jag får ångra senare. Det kan tyckas vara mindre positivt, men det är tvärtom så att det ger mig mycket glädje. Det är inte dumt att kunna ha lite självdistans.

12. Jag är klar med min Extended Essay. Jag är klar med min Extended Essay. Jag säger det igen: Jag är klar med min Extended Essay.

13. Jag har inte lika mycket fobi för talet 13 som jag egentligen aldrig har haft. Sjuk formulering, I know.

14. Jag är kass, men vafan spelar det för roll? Det finns människor som är betydligt mer illa däran.

15. Den här listan var sjukt rolig att göra. Den kanske inte är så underhållande att läsa, men what the heck, liksom.

16. Det finns en kopiöst rolig lärare på skolan. Jag har absolut ingen aning om vem hon är, men varje gång hon går ut för att röka och passerar vårat lilla hörn i S-huset, så fäller hon lustiga kommentarer och gör konstiga små rörelser. Hon förgyller ofta våra gråa hörnsittarstunder.

17. En glad sak är att jag har bestämt att min blogg ska sluta vara så jävla deppig. Nu får det väl fan vara nog!!

18. Jag fick nyss ett foliehjärta, på min hand, av min klasskamrat Bobbo.

19. Jag fick slut på ideér för ett bra antal punkter sedan, men jag har en liten, märklig tvångstanke rörande siffran 22 och måste därför fortsätta ett tag till. Så jag slår till med: Internet är bra. Det kan säkert vara dåligt också, men det är mestadels bra. För mig iallafall.

20. Jag har en snygg, speciell, square-shaped och strålande mp3-spelare.

21. Det är WWW i helgen och det skiter jag fullständigt i. Jag tog ett jämarns fint beslut och lät ambivalensen lysa med sin frånvaro. Vem bryr sig? Jag kör på häng i Umeå, så mycket mera värt.

22. Okej, punkt 22. No more, no less. Jag har värk i min vänstra vad. Do not ask me why, I do not know. Men det är en rätt skön smärta, så jag pallar. Hmm, jag slänger in några små, stora saker på en gång; Tea och Linnéa kommer till stan, jag har en ny klänning, Klara har en ny manlig bekant (yeah), jag ska hem och duscha i mitt duschrum, jag klipper mig lika ofta som SaraLi köper fem upplagor av samma plagg och... nu ids jag inte mer.

Eftersom jag inte kan komma på något käckt avslut på detta, så lägger jag bara ner på en gång. För att få lite effekt på det hela tror jag, helt enkelt, att jag asvlutar mitt i meningen. Men nu är det redan för sent.