Dåliga egenskaper låtsas vi inte om när det är jag som bakar

Idag hoppade husmodern i mig fram varav jag bakade blåbärspaj. Egentligen är det inte blåbärspajdags förrän på fettisdag. Upp till kamp mot äckliga semlor! Men, ja, jag tjuvstartade. Liksom årets kock-kockarna behöver jag också en provomgång eller två på paradrätten. 

Jag fick en femma i smak och ett minus i utförande. Konsistensen var inte värd att betygsättas, sas det. Jag argumenterade att allt är godkänt om det ligger en tanke bakom. Det är meningen att det ska vara krispigt och såsigt, på en och samma gång. Jag ides inte kommentera att halva smeten fortfarande var smet. Men, god smet! Och smaken är ju det som räknas. Speciellt om den fick toppbetyg. 


Tatuering och nödrop

Inatt drömde jag att att det var panikbråttom med att tatuera mig. Ungefär som att jag skulle iväg någonstans och var tvungen att hinna göra det innan, men att det inte var jag som bestämt mig från början att tatuering skulle ta plats. Med andra ord helt oförberedd.

Hursom, det satte verkligen ambivalensen på prov. Jag var tvungen att bestämma mig like that (snap) var den skulle sitta och vilket motiv. Jag har alltid haft planen att vara lite cheesy och tatuera in mina bröders namn. Och just nyligen har jag kommit fram till att jag vill ha min eventuella framtida tatuering på insidan av överarmen. Min väldigt biffiga, delikata överarm (read non-existent). Meeeen, nu har min kära mor saboterat för mig och sagt att det där med namn är dumt. Javisst, man kanske ska tänka två gånger innan man tatuerar in någon annans namn, men harregulla, sina syskons? Jag tycker ju redan att de är sjuka i huvudet alla tre, hur mycket värre kan det bli?

Nå, det slutade med att jag kom på att jag skulle tatuera in orden 'vänskap', 'familj' och 'kärlek'. Men på ett annat språk... latin kanske. Vet inte hur det slutgiltiga resultatet blev, det kanske jag får se inatt. Nu vill jag verkligen verkligen tatuera mig på riktigt. Någon som har något bra förslag? Så jag slipper tänka själv?

Bajs, makaroner och vänskap

Igår satt jag och SaraLi uppe till tre och talte om bajs och diverse andra förnäma saker. Dessförinnan såg vi Juno och den var kort och gott grym. På det hela en fantastisk afton!

Idag åt jag macaroni and cheese, vilket var vidrigt. Jag lät nämligen bli Scharinskas pizzabuffé och la pengarna på ett efterlängtat och gosigt samtal med Christina i Grekland i utbyte. Ibland måste man prioritera helt enkelt... men nästa vecka blir det nog vacker pizzabuffé. Christina ska inte tro att jag tänker bjuppa på min ljuvliga röst och goda vänskap i vilka djup som helst. Även om jag älskar henne ända ner till tårna, tre varv runt knäet och upp till ögonbrynen igen.

Jag har en lustig teori om en fisk... som jag grunnat på sen i september någon gång. Någon gång ska jag berätta den för er.


Variation, sa dietisten

Åhå, vilken stillsam men produktiv dag. Eller ja, det är ju jag som varit produktiv. Fast jag varit ganska lugn.
Detta har jag gjort:

- Diskat och rengjort nästan hela köket
- Vikt ihop alla påsar sådär fiffigt så det går att både öppna lådan och lägga ner fler påsar i den
- Fixat ny ordning i skåpen
- Lagat mat
- Förlorat i betapet
- Råkat ut för en psyksikt sjuk herre på betapet
- Vunnit i betapet
- Tagit ut sopor och burit iväg återvinningen
- Suttit still en hel del
- Ätit upp Cornelias choklad
- Rensat kylskåpet på gamla grejer
- Pratat i telefon
- Lyssnat på musik
- Halvsett en krass film
- Trott jag inte varit ensam hemma och pratat med en vägg

Det som återstår att göra nu, för att dagen ska vara fulländad är att gå tillbaka med hyrfilmen. Bävan.

Plötsligt händer det

Var gång jag ämnar bjuda någon på mat så misslyckas jag. Det spelar inte riktigt någon roll vad det är för mat. Det skulle kunna vara att värma en pizza i ugnen. Garanterat bränner jag den. MEN, igår hände något ovanligt. Jag skulle bjuda Cornelia på lax och potatis och det blev helt underbart gott. Dessutom var det allra första gången jag tillagade lax - då är det ju liksom kutym att misslyckas.

Nu ska jag se McLeods Döttrar, det var år och dagar since last. Nu saknar jag Johanna, brevkompisjohanna. Synd att jag är en så dålig brevkompis.


Ska det ärras, så ska det ärras

Ikväll hyrde jag film av en man i vita stringkalsonger. Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta, så jag försökte avlägsna mig så snabbt som möjligt innan reaktionen skulle offentliggöras och sätta ärr i allas våra själar. För att inte snuva ödet på sitt öde såg jag till att Fredag den 13:e satte ärr på Cornelias hjärnhinna.

En sån dag

Först en tidig tidig slaskstormpromenad till personalmöte, sen en tretimmarslunch, sen dra nitlotten på jobbet, sen bli bländad av ljuset, sen bli less på människor som uppenbarligen aldrig sett en traktor i sitt liv, sen skruva ihop en bokhylla och nu är det dags för golvskurning. Hujeda mig. Det här är bara början än.

Och sen uppenbarligen sitta och bita sig i tungan.

Dagens gåvor

Idag förtärde jag cirkus 2 kilogram vetemjöl till middag. Det smakade så väl, så väl. Dessförinnan föll jag i kärlek. Det var lika sunt som mjölet, men ack så gott.

Julens bra och inte bra

Satt och reflekterade över julen som passerat och försökte definiera höjdpunkter och svackor. Största svackan var min snorförkylning som orsakade en hel del tråkiga dagar och en missad skridskosession. En kandidat till största höjdpunkten är något så enkelt som att jag går in på rummet där jag sover och ser min lillebror stå och smörja in sin nya motorcykel med min 200kronorperburkansiktskräm.

Jag vet inte säkert, men det kanske talar för att killen kommer ta väl hand om sina egendomar i framtiden?

All work and no play makes Jack a dull boy

Igårkväll spontanreste jag och SaraLi till livets kärna och gick på Scharinska för att skåda nya tapeter samt höra kinesisk punk. Tyvärr uteblev den magiska soffan som för kvällen ersattes av det dragiga fönstret, vilket - än fast helt godtagbart - styrkte våra misstankar om att en kväll på Scharinska bör ackompanjeras med en stunds sittande i Soffan. Det var inte som vanligt bara. Musiken var dock glädjande, om det är universiellt accepterat att säga så om punk? Jag vet inte. Är inte helt bekant med alla begreppen. Allt jag vet är att jag log, skrattade och fick ett lyckorus.

Något som igår slog mig gällande det här med att gå på krogen med SaraLi är att det blir samma visa varje gång, i ett avseende. Hon bär högklackat, jag bär lågklackat. Resultatet av detta är då att hon blir väldigt mycket längre än vad hon redan är, och bredvid henne ser jag inte ut att vara mer än en tvärhand hög. Så kan det gå, och det är så det går. Jag gjorde mitt bästa för att kompensera min ringa höjd med att vara Batman.

Kinesisk punkafton


Såhär gick det med det. Jag lyckas i alla fulla fall se lite svår ut.
.
Nåväl, svår eller inte, när jag kom hem kände jag för att äta chips och läsa Jack. Således åt jag chips och läste Jack. För jag gör oftast det jag vill göra när det är lättillgängligt. På det viset är jag både svår och inte. Sedan gjorde jag en mamma, som jag aldrig trodde skulle hända. Jag somnade med boken på magen, lampan lysandes rätt i ansiktet och vaknade i exakt samma ställning imorse tio timmar senare. Maybe I'm amazed, hörru.

Nu blir det kött och bio, har jag hört


Sagor är icket att underskatta

längesen

En gång i tiden såg jag ut som ett troll, det har inte riktigt växt bort ännu, men där och då var det så pass påtagligt. På just denna bild sitter jag i min grotta där jag sysslar med att undvika solljuset och räkna mina stulna penningar.

Som jag fungerar

Inatt drömde jag att vi hade massa hästar för vi kände Dolly Parton. Inte så dum anledning där. Sen flaxade en av hästarna med benen som en fågel inne i mitt rum. Och sen bet den mig i halsen, lite lagom snällt sådär.
          Och min fråga är; vad hände?

När jag vaknade ringer min mamma och berättar att hennes jobbarkompis dotter blivit biten av en häst.
          Och min tanke är; jamen se där.

Sömn och dess problem

Ibland när man inte kan sova,  så förvandlas även den mjukaste kudde till sten.
Ibland när man inte ska sova, så sover man ändå för att man glömt ställa om väckarklockan.
Ibland när man inte vill sova, så sover alla andra. Och det är heller inget kul.
Ibland när man inte måste sova, så låter man bli bara för att man kan. Och det brukar man få betala för.

Tänk att det bästa jag vet kan bjuda på sådana besvär. Jämt och ständigt.

Tänk så bra det kan gå

Igår önskade jag mig en skurmopp till nästkommande högtid, som present. Så att det skulle bli mer skäl till att få en present förutom damm och hälsa. Det kändes viktigt med att det skulle vara en speciell dag. Snaraste högtidsdagen visade sig vara Doroteadagen den 6 februari. Så jag började smida planer om hur jag skulle städa all världens golv med min mopp så fort det blev februari.

Men NEJ, idag tog min rara mor med mig till affären och överraskade mig med en skurmopp på studs. Jag blev så glad, så glad. Nu äger jag en skurmopp, kära vänner. Och eftersom jag blev så överrumplad kan jag bara inte städa all världens golv. Vilken tur jag har.

Det var dock inte bara en skurmopp jag fick. Jag fick också 1,5 liter ljuvlig Loranga. Och det är på den jag nu lever. Ännu mera tur.

Dessutom fick jag sex styckna små russinpaket. Med de kan man leka Tipp, stoltsera och må gott. Överdos i tur!


Den var ju kort iaf

Dagens humör: För mycket energirester sen jobbet och ingen att ta ut det på
Dagens borde: Borde tvätta, eller åtminstone stuva undan tvätten någonstans tills det blir gjort
Dagens frisyr: Flickig elakatjejeniEbbaochDidrikhästsvans i skrikrosa hårsnodd
Dagens klädsel: Åh, flera olika uppsättningar; men mest en grön stor tshirt, mönstrad sjal och mina kära Acne-jeans. Jag lekte färgklick.
Dagens planer: Vakna, jobba, gå hem och hitta på något annat
Dagens materiella vill ha: En skjortklänning från jobbet
Dagens längtan: Grekland och Christina och kärlek - allt i ett
Dagens fundering: Vad ska jag äta? Allt handlar ju om mat, vetni.
Dagens beroende: Snooza?
Dagens tråkigaste: Musiken på jobbet, kan någon god själ byta ut den? (hör också hemma i dagens irritation)
Dagens personer: Anna på jobbet och Gustaf och nu får det bli Cornelia också!
Dagens irritation: Escarol
Dagens låt: Usch! Och bara vips uppdaterar jag med att säga Bruce Springsteen - Thunder Road

Ikväll är jag sex år gammal och hör hemma på föris, för det är så det är

Ibland, för det mesta egentligen, är det tacksamt att jag inte kör med såna här dagens outfit-bilder. Det skulle skrämma slag på den mest hårdbarkade läsaren.

Fast jag kanske borde börja med det? "Så här ser ut jag ut när jag inte orkar se ut", "så här ser jag ut när jag bara inte tänker", "så här ser jag ut", "så här ser jag ut när jag är nära besläktad med faster Tea" och "såhär ser jag ut när jag tror mig vara sex år gammal".


Chevalereska drömmar

Imorse svärdfäktade jag och dansade vals med ett riddarspöke i Lövliden.
Most curious. Most delightful.


En aldrig sinande stolthet!

Den kom till mig i bitar. Nu är den hel. Jag är glad att jag inte äger ett vattenpass.

Igårkväll skruvade jag ihop min vita lagerhylla.


Aldrig en sorgfri dag, hörrni

Idag har varit en bra dag. Jag sov lite för länge, men ibland får man göra det. Att uträtta förrådsärenden stod idag på schemat, och jag har mer eller mindre avklarat ämnet.. Dessutom har jag diskat. På det hela känner jag mig ganska stolt!

Men, vad vore en dag utan att jag klagar över något? Det är ju det jag gör bäst. Det finns alltid saker att gnälla över, så många att jag uppenbarligen också gnäller i sömnen. För att få ur allt skräp ur systemet snickrar jag därför ihop en gnäll-lista.

 - det råder lampbrist i lägenheten
 - det råder soffbordsbrist i lägenheten
 - det råder braplatsattspikauppminagrejerpåväggenbrist i lägenheten

Tillfälliga problem alltihopa, så för att ge ett mer långvarigt klagomål så gnäller jag på Elle. Det är busenkelt.

Om man aldrig har något att klaga på så skulle det vara alltför lätt att tycka livet är en dans på rosor. Och lätt är inte alltid roligt. Exempelvis är medium-level'n på Guitar Hero mycket roligare än easy egentligen, även om man inte får till lillfingerbusinessen. Det har nog med utmaningar och erövringar att göra, skulle jag tro. Prova får ni se.


Vem kompletterar min jul?

Bara för uppdaterings skull så nödpostar jag vad jag fick i julklapp. Superbra julklappar fick jag iår!

- Mobiltelefon
- Rouge+borste
- Strumpor+strumpbyxor
- Pengar till pensionsspar och resekonto
- Skridskor
- Virkade tofflor+mössa
- Parfym

Sen önskade jag mig några saker som inte går att slå in; att min köksö skulle behandlas, att min lagerhylla skulle bli vitmålad, att mormor skulle laga alla mina tjocksockar.

Det enda på min önskelista jag inte fick, det var muskler. Vem ska ge mig det?