Vågar jag?



Sådär vill jag inte klippa mig.

Men kanske såhär.


Nu är det på väg utför

För någon dag sedan bestämde jag mig att jag kanske vill ha kort hår. Kanske. Bara kanske. Jag vet inte riktigt var inspirationen kom ifrån, men ibland får jag bara för mig att nu ska det bort. Och ärligt talat har jag sett ganska risig ut på sistone.

Såå, feg som jag är tänkte jag skjuta upp det, men tack vare dagens stillasittande och uttråkning har jag satt bollen i rullning. Jag har kapat av hälften. Jag försökte mig på att ta en bild för att dokumentera the destruction of my hairdo, men jag är ju jag - ingen fotograf, vill säga.

Med all säkerhet konstaterar jag att jag kommer ångra mig något fasansfullt om en vecka eller två, när resten också åkt. Och speciellt när den där perioden kommer då det håller på att växa ut igen. Det är över mitt förstånd varför jag aldrig kan hålla mig till att spara långt hår, när det är det jag vill ha.

Jamenjaha, vahettenehe, nu äre gjort. Och mer gjort skare bli. Det är bara att stålsätta sig för den kommande ångesten.

Över och ut.

516 ord om mig

Det jag vet allra mest om - det ämne jag har störst kunskap i av alla ämnen i världen - är mig själv! Just därför kommer det sig lätt att det är det jag gnäller, berättar och pratar om. Jag tycker själv att jag är förhållandevis intressant. Annars skulle jag inte kunna leva med mig själv. Jag tror på sätt och vis att alla människor har ett intresse för sig själva, även om man inte gärna medger det. Man vill ju inte ta plats. Eller verka självgod. Men ibland gör jag det, och det är jag inte ensam om.

Let it be said att jag är väldigt intresserad av andra människor också. Det är er, mina medmänniskor, jag är mest intresserade av när det kommer till kritan, för om er vet jag ju inte allting!


Men hur som haver, det är mig jag vet mest om. Och ifall det skulle vara så att ni lyckats undgå höra mitt tjat om mig själv så tänkte jag briefa en introduktion. Om mig.


image8

Mitt namn är Johanna, Eva Johanna. Jag har en mamma och en storebror i Umeå, en pappa och två småbröder i Göteborg och en uppväxt i Vilhelmina. Relativt rotlös och spridd, för stunden. Är galet förälskad i min familj. Jag jobbar delvis i en klädbutik och i övrigt vikarierar jag någon timme här och där på en förskola (hittills har det bara varit en dag, what the heck, det kommer mera).


Jag har inga som helst mål inför framtiden, och inte den blekaste om vad jag vill göra. Jag ser mest en massa hinder. Jag är väldigt ofta bitter, men alltid med glimten i ögat. Jag har heller inga fritidsintressen och gör mest ingenting. Hänger ofta på jobbet när jag är ledig, och har följaktligen upptäckt att jag är en stundande arbetsnarkoman. Till mina vänners förtret stoltserar jag med att vara en medelmåtta av rang. Allmänbildad vill de hellre kalla det, men jag hävdar att medelmåtta passar bättre då det inte bara handlar om talanger, förmågor och kunskap utan även om vanliga egenskaper. Jag är inte riktigt någonting speciellt, jag är lite av varje. Exempelvis kom jag och SaraLi, "min enda kompis", fram till igår att jag kan inte ens bli riktigt förbannad.


Det jag gör som mest är att sönderanalysera allt som kommer i min väg, prata med mig själv och älta precis allting. Sedan sover jag inte ogärna. Jag är ambivalent, dålig och bra. Hopplös därtill. Bitter. Är ofta obrydd och förbiser mig själv. Gillar att pyssla om andra.

En inbunden, men socialt kompetent människa som hyser agg mot det mesta som inte passar henne själv. Till detta kan det tilläggas att jag är komplett motsägelsefull.


Ej engagerad i politik, ej förtjust i grönsaker. Har väldigt få åsikter om saker och ting, och kan således beskrivas som diplomatisk. Har väldigt svårt att hålla mina egna hemligheter och är världsbäst på att förstöra överraskningar. Jag är också världsbäst på att lista ut saker. Jag snokar inte, men har väldigt bra hörsel och kan ibland faktiskt vara den skarpaste kniven i lådan.


I rätt sällskap kan jag vara den roligaste människa du någonsin mött. Råkar du ut för det kan du vara säker på en av följande saker; 1. jag litar på dig och känner mig väldigt trygg i ditt sällskap - 2. jag bryr mig inte och är inte särskilt mån om att göra ett gott intryck - 3. vi klaffa r helt enkelt, du och jag - 4. jag är inte kär i dig.


Jag är inte dödligt förtjust i att festa ty det blir aldrig riktigt bra. Men jag umgås gärna. Jag har halvtaskig koll på avd jag gillar, speciellt inom musik. Däremot vet jag precis vad jag inte tycker om. När jag inte kan sova om nätterna sjunger jag - jobbigt för dig om du är min granne. Ibland får jag för mig att vara huslig. Jag är pro traditioner, älskar julen, äter alltid samma sak på Subway. Kommer med detta osökt in på att jag slarvar mycket med maten, men lever ändå.


Jag önskar ofta att jag kan vrida tillbaka tiden, möblera om och skapa perfektion. Jag tror på övernaturliga krafter. Inte på Gud dock. Jag "gör mig ofta mindre än vad jag är". Läser gärna mkt, och kan med lätthet snöa in mig på böcker eller exempelvis Grey's Anatomy. Förfärligt bitter. Jag skulle kunna knarka jackor och potatis. Eller - "skulle kunna" - jag gör det redan. Ändå spenderar jag makalöst lite tid utomhus. Vilket jag ämnar ändra på.


Lat som få. Älskvärd.



Hihi.


Nu är jag sådär vanvettigt tvär igen

Satt och läste Cosmo på jobbet häromdagen, och som vanligt blev jag helt bestört. Det är inte klokt allt vad de hittar på där. Det är så mycket som är så fel och så onödigt. I just det nummer jag läste hade de en artikel om olika dejtingtyper. Efter att ha skummat igenom hela skiten insåg jag att ingen typ är en bra typ, det var varningsflagg på hela bunten.

Precis ALLA är svin, till och med den snälla killen. Ingen är någonsin riktigt bra, uppenbarligen. Jaha, vem faringen ska jag dejta då? Det finns ju ingen över. Jag blir så less, det är ren och pur skräpjournalistik. Alla är inte svin.

Ingen är perfekt, men alla är inte svin för det.


Lite kissljummet sådär..

Ja. Nu sinar det igen.

Jag vill egentligen skriva hela tiden, och har en lååång lista på saker jag ska skriva, men kommer mig aldrig för. Skärpning på den punkten ska det bli.

Tillsvidare bjuder jag på lite halvuppdatering: ny lägenhet, nytt jobb, ny talang, ny lycka. Heluppdatering later.

Meeen, trots allt bra är det lätt att bli tvär för småsaker. Jag antar att det endast är småsaker som återstår att reta upp sig på när så mycket är bra.


Det är en fin balansgång

Vid författandet av föregående inlägg drog jag mig till minnes hur fruktansvärt irriterad jag var i studenttiderna då folk till höger och vänster skulle envisas med att felstava champagne. Hur svårt kan det vara? Jag är ett neat freak när det gäller såna grejer. Så svårt är det inte.

Förmodligen bör jag vara försiktig när det gäller att uttala mig om sådant, inte bara för att fru Ahlman told me so (hennes feedback på allas våra uppsatser var att vi kanske skulle vara liiite försiktiga med vad vi säger), utan också för att jag den senaste tiden har förstått att karma has decided to start screwing me over. Exempelvis har min hud helt plötsligt havererat, gått på grund, kapsejsat, whatever. Mitt osunda leverna har tagit ut sin rätt, men jag screwar karma back - my name is not Earl; jag fortsätter min icke så hälsosamma livsstil. Jag trivs så. Därmed fortsätter jag också med oförsiktiga bittra kommentarer.

I och för sig vill det inte säga så mycket. Jag är nämligen tres diplomatisk och säger sällan något riktigt oförskämt om något som är viktigt. Mest bara om skitsaker som grammatik och alkoholiserade studenter som inte kan stava till varunamn från det största födoämnet i deras intag.

In retrospect

The Stird Birds

... så klår ciderkvällsfikat 2006 champagnefrukosten 2007. Med hästlängder.

Det kallas kärlek, och det är helt enastående.

Stavrim förhöjer det mesta

Det är downright dirty att jag inte har internet i min lägenhet så att jag kan blogga på nätterna, då jag har något att säga. På så vis skulle jag slippa skriva för hand, eller helt enkelt glömma bort vad det nu var jag skulle skriva. det är kasst. Anledningen till att bloggen är undernärd är just för att jag inte har tillgång till bloggen nattetid.

Jag tänker ju som bäst på nätterna. Som sagt.

För att gå från det ena till det andra; jag titulerar mig själv för tillfället stone cold bitch. Självklart med blandade känslor. Exempelvis är jag lite ledsen över det faktum att titeln inte är allittererad.


Ett brett utbud av tankar

Saker som cirkulerar i huvudet för tillfället:

Att...
... alltid när jag dricker mjölk, bara för att dricka mjölk, blir jag besviken. Det är fruktansvärt gott, men sista klunken smakar, utan undantag, alltid kartong.
... jag precis använde en väldigt onödig tautologi.
... jag i föregående natts dröm hade samma frisyr som Lasse Kronér. Det var en lycklig Johanna som vaknade med håret kvar, vill jag lova.
... jag är klokast nattetid. Det är i och för sig inget nytt då natten alltid varit min prime time.
... fika med SaraLi hemma hos mig allt som oftast inkluderar ominredning av min lägenhet. Vilket innebär sentida spikande. Vilket innebär mycket ljud i hela huset. Vilket innebär skam.
... leverpastej är gott.
... jag borde införskaffa senilsnören till mina glasögon. De kostade trots allt en hel del kosing, och försäkringen täcker inte förlust.
... jag borde gå med i facket.
... jag borde börja pensionsspara.
... jag vill sova. Nu.
... jag inte orkar gå och sova ännu. Det medföljer en väldans massa procedurer när man ska kvälla - tandborstning, ansiktstvättning, avklädning, lampsläckning och tusen saker till. Värst av allt är att ställa klockan och inse att man måste kliva upp nästa dag. Att gå nedför trappen kommer på en hedrande andraplats.
... jag imorgon måste, måste, måste gå på Stadsbiblioteket (gud, så snofsig jag låter) och låna några kriminalromaner. Befinner mig i en 'måstehaspänningperiod' och nothing gives you spänning as a good spännande bok.

Nu ger jag mig för dagen och beger mig till min humble abode för att bläddra lite tröstlöst i en redan utläst bok. Usch, som man kan lida nu för tiden.

Reminiscence

J o P Borga gråskala

Lägger upp en bild från årets påsklovsvistelse i Borgafjäll.
Det var goda tider, det där påsklovet.
Ack.

Ja, en sån där grej..

Vilken svordom använder du mest?
Det torde vara 'fan'

Äger du en iPod?
Nix, däremot en "snygg, speciell, square-shaped och strålande mp3-spelare".

Vilken tid är din väckarklocka inställd på?
Helst med en tvåtimmars snooze-marginal

Använder du flip-flop's även när det är kallt ute?
Inte alls alls alls.

Skulle du hellre ta bilden än vara med på bilden?
Jag vet inte, vilket som. Dock faller det sig oftast så att det är jag som tar den har jag upptäckt.

Vilken var den senaste filmen du såg?
Jag minns inte vilken film jag senast såg som jag faktiskt ville se. De senaste filmerna jag sett har jag sett endast av en slump, och skäms för att namnge dem.

Om du vann på lotto, vad är det första du skulle köpa?
Åh, jag vill väldigt gärna ha den rosa jackan på jobbet... Men i övrigt skulle jag nog köpa mig en lägenhet, en tågbiljett till Göteborg, nya glasögon, tandförsäkring och självklart skulle jag införskaffa lite lycka.

Har någon någonsin kallat dig lat?
Oja, helt befogat är det också. Varje gång.

Tar du någonsin medicin för att hjälpa dig somna snabbare?
Nejnej. Jag är helt övertygad om att det inte finns något medel i världen som kan jag hjälpa mig sova, så jag ids inte ge mig ut på jakt efter det.

Vilken CD ligger i din CDspelare just nu?
En blandskiva med Neil Young, The Band samt Otis Redding.

Föredrar du vanlig eller chokladmjölk?
Mjölk. Varm O'boy om jag varit ute och lekt i snön.

Har någon berättat en hemlighet för dig den här veckan?
Jaa, jag tror det...

När var senast någon stötte på dig?
Oj, det låter skrytsamt att säga att det händer ganska ofta, men då får jag lov att låta skrytsam då. Det kan ha att göra med att jag kan vara lite provocerande... jag vet inte.

Vad åt du till middag?
Grillspett, potatis och tzatziki. Yum.

Använder du huvtröjor?
Nej, egentligen inte. Men nyligen investerade jag i min alldeles första egna obegagnade mjukisdress. Så just prick nu har jag en på mig.

Kan du vissla?
Det beror på vad man ställer för krav på själva visslandet.

Har du någonsin deltagit i en demonstration?
Mjo, men det var en obligatorisk skolgrej tror jag...

Vilken är din favoritåkattration på ett nöjesfält?
Berg-och dalbana, och kanske den där Virvelvinden...

Tror du folk pratar bakom ryggen om dig?
Jahadå, det händer nog

Vilket riktnummer befinner du dig i?
903 43, tror jag.

Tittade du på tecknat när du var liten?
Jadå, fortfarande.

Är du blyg inför det motsatta könet?
Nej, jag är blyg inför människor av olika anledningar beroende på människan/personen i fråga. Det är inte könsbundet och det gäller heller inte alla människor.

Vilken film kan du alla replikerna till?
Jag är sämre på att komma ihåg citat än biologianteckningar. Now, that's saying something.

Äger du några band T-shirts?
Nope

När flög du senast?
Idag flög jag hem på min cykel.

Läser du för skojs skull?
Jag försöker ta upp det igen, det är underbart. Senast blev jag salig och sömnlös över Stieg Larssons "Män som hatar kvinnor". Rekommenderas starkt.

Pratar du några andra språk?
Engelska. Jag tänker inte ens låtsas att jag kan lite franska, för det kan jag inte.

Har du gråtit offentligt?
Ja

Har du en stationär dator eller en laptop?
Laptop

Vilka gör du, önskningar eller planer?
Både och. Men inget faller någonsin igenom.

Försöker du alltid lära dig nya saker?
Det är inget jag strävar efter hela tiden... Men om jag lär mig och utvecklas i det jag gör så blir jag tacksam för möjligheterna. Et cetera, et cetera.

Vill du just nu ha några tatueringar eller piercingar?
Nej, inte särdeles mycket nej..

Tycker du att killen borde bjuda på första dejten?
Vad spelar det för roll? Sånt där gör mig less.

Kan du kasta macka?
Det är inte en av mina talanger.

Har du någonsin varit på Jamaica?
Har aldrig vart där men skulle inte tacka nej till det!

Vad har du med dig in på bion?
Popcorn! Eventuellt något drickbart och en vän.

Vem är din favoritlärare?
Eva Ahlman; hon är en klass för sig.

Har du någonsin dejtat någon av en annan ras?
Ras?

Skulle du någonsin dejta någon med väldigt mycket tatueringar?
Ja, why not?

Vilket var ditt favoritämne på gymnasiet?
Svenska och Engelska.

Gillar du att flyga flygplan?
Jadå, det är inte dumt... jag är ofta lite smårädd och frusen, men det går an. Föredrar tåg.

Vilket personlighetsdrag är ett måste hos en partner?
Ååååå, svårt! Jag kan inte välja, men öppenhet står högt. Om det är ett ord?

Har du någonsin blivit attraherad av någon oattraktiv?
Jag tycker förmodligen inte personen i fråga är oattraktiv om jag blivit attraherad av han/henne, eller hur?

När sov du senast på golvet?
Oj, det var längesen... räknas det som golv ifall man sover i som ett litet krypin där det enbart finns, och ryms, en madrass? Det är ju som direkt på golvet, men det är ju inget golv. Ifall det räknas, så var det någon gång i somras, kanske juli..

Vilken är din favoritdrink?
Vodka Redbull eller något med Passoa. Yum.

Gillar du din boendesituation?
Nä, fy bubblan.

Hur många timmar måste du sova för att kunna fungera?
Jag fungerar hela tiden.. frågan är ju bara hur bra. Lagom många timmar, svarar jag på den.

Äter du frukost dagligen?
Nej, det skäms jag lite för. Jag borde göra det men jag hinner helt enkelt inte. sen är jag lat också.

Är dina dagar fullbokade och stressiga?
Var tredje dag ungefär. Alla dagar jag jobbar över huvud taget blir fullbokade och stressiga om det så är ett tretimmars pass.

Hamnade du ofta i trubbel för att ha pratat under lektionerna?
Man hamnar ju inte i trubbel direkt för något sådant.. så: nej.

Vilken är din favoritfrukt?
Banan, eller kanske kiwi, eller kanske plommon.

Bryr du dig om antalet kalorier i det du köper?
Nej usch. Jag lever.

Hur gammal blir du nästa födelsedag?
19 år.. och till dess önskar jag mig en tandförsäkring och nya glasögon.

Är du petig när det kommer till stavning och grammatik?
Ja, helst när det gäller andra. Tyvärr. men jag är också ganska självkritisk när det gäller det ämnet... det händer att jag sitter och korrekturläser gamla blogginlägg och ja.. jag vet inte. Skäms.

Tror du på liv på andra planeter?
Jag har inte riktigt funderat på den ännu.

Vem var den sista personen som gjorde dig arg?
Åh, jag vet inte riktigt. Eller jo, det vet jag, men den personen gör mig irriterad så ofta så jag bryr mig inte så mkt.

Tror du att Gud är man eller kvinna?
Tror jag att Gud finns?

Vad var det senaste du åt?
Jag tryckte i mig lite godis för ett tag sen. Jag gillar inte godis egentigen, så jag vet itne varför.

Kommer du bäst överens med personer av samma kön eller motsatta?
Utan tvekan; det motsatta könet.

Hur valde dina föräldrar ditt namn?
Eva; för att mamma och mormor heter det. Johanna; inte för att någon ville det, det var bara en väldigt stor kompromiss. Det känns ju kul..

Gillar du senap?
Nej, men ibland kan det gå. Det har hänt två gånger.

Vad säger du till dig själv när allt känns svårt?
Jag brukar skratta åt mig själv. Hånskratta. Och gnälla. Gnäll är jag bra på. Inga specifika ord heller, utan bara gnälljud.

Skulle du någonsin hoppa fallskärm?
Jag skulle inte aldrig någonsin hoppa fallskärm.

Sover du på sida, mage eller rygg?
På sida, eller halvt på rygg, eller halvt på mage. Nej förresten, hur ska jag veta det? Jag är inte direkt vid medvetande när jag sover och har heller inte dokumenterat händelsen på så vis att jag skulle kunna veta.

Har du någonsin köpt något från eBay?
Nej

Tycker du om att krama folk?
Jadå, det är en trevlig aktivitet.

Skulle du säga att du är trendig?
Det händer, men nä? Jag kör på bara.

Om någon som du inte var intresserad av att dejta bjöd dig på en dejt hur skulle du reagera?
Oj. Jag vet inte. Jag är en hemsk människa som har en tendens att var för snäll, så jag skulle kanske ge ett lidande ja.

Stör det dig om någon säger att dom ska ringa men inte gör det?
Ja. Väldigt, väldigt mycket.

Tycker du att du är attraktiv?
Ibland, ibland inte.

Vad är du allergisk mot?
Absolut ingenting, medicinskt sett. Psykologiskt och socialt; massa grejer.

Vad har du för åsikt om sex utan känslomässiga förpliktelser?
Det är nog inte för mig. Men vad det gäller andra så; go for it. Meeeen, som alla andra också påpekat: skydd är inte dumt.

Får du dåligt samvete efter du ätit kött?
Nej, det har aldrig hänt.

Om du var född av motsatt kön, vad hade du hetat?
Valter hade nog vart ett alternativ.

Vem vill du ska göra denna lista?
Den som vill.




Jag är inte vidare rolig idag, märker jag.

Oj, säger jag nog

De senaste veckorna har jag haft för avsikt att skriva om isbitar, blått godis, saker som inte är roliga längre, irritationsområden, pussel, ansvar och ja - listan kan göras lång. Av någon anledning har jag inte riktigt kommit till saken.

Allra mest beror det på lathet och lack of inspiration. Det är inte roligt att blogga när man inte vill. Men jag vill ju samtidigt som jag inte vill. Det blir aldrig riktigt bra när man bloggar bara för att uppdatera och inte för att man har något att skriva om. Ikväll vill jag blogga, och jag har faktiskt tid till det. En fantastiskt tursam kombination. Likväl kvarstår det faktum att jag inte har något konkret ämne att adressera.

Men what the heck; jag svamlar på ändå. Jag kör helt enkelt på ett klassiskt dagboksinlägg... here it goes:

Inatt somnade jag sent-sent. Till följd av detta ville jag inte riktigt kliva upp när jag skulle kliva upp. Detta bidrog till vissa förseningar, som i sin tur resulterade i att jag missade äta frukost/lunch. Däremot gav det att jag hann i tid till jobbet. För att riktigt tydliggöra vilken sorglig människa jag är kan jag berätta att jag började klockan 13.00. En frisk, klok människa försover sig inte när hon börjar så pass sent. Men jag är ett mirakel.

Hursomhaver grep jag en brödpåse på vägen ut från hemmet, med tanken att jag kunde tugga i mig det under dagen för att inte gå under helt och hållet. Det var lite småtorrt och ja, tragiskt kanske. Behöver jag nämna att jag blev utskrattad på jobbet? Fulare blev det när jag gick på kiosken och köpte en dricka på rea. Rea. Hallå, liksom. Utöver det gick inget riktigt som det skulle på jobbet... jag var fruktansvärt långsam och mina communicationskills låg fortfarande hemma och sov. Skämdes, det var vad jag gjorde. Uträttade saker, det var vad jag inte gjorde.

Nu blev jag helt plötsligt less på att delge min dag, det är ju inte av något större intresse för någon. Det finns roligare grejer att pyssla med. Exempelvis kan man frossa i Grey's Anatomy. Halleluja.


Ännu mera gnäll

Idag är allt inte lika vedervärdigt som igår. Bara nästan. Och egentligen nästan inte alls.
Det är nog ganska bra idag. Ändå.

Tänkte ta mig en sväng neråt stan och kika in modevisningen i Kungspassagen. Vi får la se hur det blir. "Jag går dit benen bär mig - Det ska inte va svårare än så". Allra mest troligt tultar jag nog hem igen för att gräva ner mig i mina färgsprakande döskallepyjamasbyxor och försvinna i Stieg (med ie) Larssons Män som hatar kvinnor. Den är bra.

Jag önskar att jag också hade någon såndär finess i mitt namn, det skulle kännas lite mer spännande på sätt och vis. Istället för att presentera sig som Johanna, kunde jag presentera mig som Johanna med... ö. Eller liknande. I och för sig gillar jag inte tanken på de missförstånd som skulle kunna uppstå. Hela mitt liv har folk antagit att jag heter Lundberg i efternamn, vilket är ett stort irritationsmoment. Jag vill nog inte ha det så ändå.

Men det skulle likafullt vara lite coolt. Det är en beskaffenhet jag lider brist på.



Ingenting är särskilt roligt längre.



Idag hatar jag precis allt och alla. Allt och alla jag älskar inräknade.

Ingenting är som jag vill, jag har inte tid till allt som måste göras och framtiden är inte riktigt lika vacker som jag har tänkt den. Med andra ord så har jag målat alldeles i onödan.

Bajs.

Attityd och dylikt

LoT svartvit


När man har två bad asses till småbröder kan livet lätt bli roligt.
Talade med den äldre av de två tidigare i kväll och grabben var jävligt kylig, tydligen hade det vart en brand på tv där folk hade "skadat sig lite". No biggie.


Dock vet jag inte hur badass det är att kissa på sig. Heh.