Vackra vyer.

Irland.
Det finns för många ord som vill ut. Jag vet inte riktigt hur jag ska sammanfatta det hela. Det har varit underligt och underbart.

Jag är några ören fattigare. Flera upplevelser rikare. Resan var så värd den obekväma tågresan ner, "fastnandet" i säkerhetskontrollen, bristen på begriplig näring, bagageförlorandet och de förfärligt gnisslande sängarna. Jag funderar fortfarande på varför någon människa i hela världen skulle vilja lukta Jodopax och varför i hela friden en fin restaurang serverar ketchup och senap till en stek. Det är två frågeställningar jag förmodligen aldrig kommer komma underfund med, jag begriper det bara inte.

Nåväl, jag är alldeles nöjd. Jag vet inte riktigt hur jag ska komma ur min Dublinsaknad. Att åka direkt från nattåget till första skoldagen kändes som en alltför tvär avslutning på en resa. Vadå tillbaka till verkligheten? Pang, boom.

Nu känner jag bara för varje sekund hur lusten att resa bara växer mer och mer. Redan tycker jag mig vara svältfödd på äventyr... vad har hänt? Kanske har jag förälskat mig, det måste vara så. Inte bara i resandet, äventyret och musiken utan även drömmarna och livet. Jag vill ta tillbaka den där sista kvällen, möblera om lite och skapa perfektion. Men vad ska jag med perfektion till? Ett trubbigt liv känns mera intressant och lockar iväg mig på nya färder. Jag smygplanerar redan nästa resa, blir det månne Schweiz? Mot lika vackra vyer och ett omöjligt återseende? Jag hoppas och smider vidare.


Jag och Bertil.

Vi har hela vår framtid utstakad med barn och potatisodling och hela köret. Han sköter disken och jag sköter barnen, han plockar bär och jag hugger ved. Vi har finfördelat våra blivande vanor och den tid vi får över ska ägnas åt avel och uppfödning av gossebarn och jäntor.

Vi tänker emigrera från tätorten och bosätta oss i min mormors barndomshem; Gammelgården 7, Knaften Ormsjö. Vi planerar leva på det som naturen ger oss och dessutom på försäljning av hantverk och torkat kött och dylikt. Dessutom ser vi en inkomstkälla i media eftersom vårat tillbakadragna leverne säkerligen förr eller senare kommer uppmärksammas av Allers.

Jag tänker bygga ett staket runt huset. Ett vitt staket med grind. Sen ska vi ha en liten hage framför mon där kossorna kan beta. och en till ner bredvid potatislandet där våra hästar kan gå. Precis så att varje gång man går till källan för att hämta vatten kan man snusa på dom lite lagom sådär.

Ojoj, vilken dröm det ska bli. Jag ser fram emot det hela, mitt utopi. En del saker kanske inte är helt sagolika - t.ex utedasset - men det spelar ingen roll, det är ju en del av mitt blivande liv.